Sairaan rakas elämä

Imusolmukesyövän ja leukemian kokenut mies kirjoittaa

maanantai 5. tammikuuta 2015

Helsingin lääketieteen kummi

Olin tänään palaverissa Biomedicumissa Meilahdessa. Aiheena oli Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan varainhankinta. Minua valokuvattiin ja videoitiin tulevaa tarvetta varten.



Yhteyspäällikkö Heidi Lehmuskumpu kertoi minun olevan Helsingin lääketieteen kummi. Tällainen nimitys on vapaana ja lääketieteelliset tiedekunnat sun muut tekisivät nimityksestä liian pitkän. Muita kummeja ovat Tarja Cronberg, Jere Hietala, Ile Jokinen sekä Eicca ja Kirsi Toppinen. Lisäksi on vielä Smith -niminen nainen, mutta hänen etunimeään en muista.



Tarja Cronberg on tunnettu vihreänä politiikkona. Jere Hietala on valokuvaaja. Ile Jokinen on taustaltaan näyttelija ja muusikko. Hän toimii Radio Novassa juontajana. Eicca Toppinen tunnetaan Apocalyptican sellistinä ja hänen vaimonsa Kirsi Ylijoki näyttelijänä.



Useimmat kummeista näyttävät olevan enemmän tai vähemmän julkisuuden henkilöitä. Smith ja minä edustamme taviksia. Minun valintaani mukaan on kai vaikuttanut blogikirjoitteluni. Ilmeisesti meitä kaikkia yhdistää joko omaan tai läheisen terveyteen liittyvä ja ainakin välillisesti lääketieteellisen tiedekunnan avustamana tapahtunut parantumistapahtuma.

Heidi Lehmuskumpu on Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan palkkalistoilla ja toimii lisäksi itsenäisenä konsulttina. Hän on suorittanut varainhankinnan maisterin [(M.Sc. (Fundraising)] tutkinnon New Yorkissa.

Ohjelmassa on tulossa lähiaikoina juhlatilaisuus, joka sattuu minulla ajankohtaan, jolloin minulla on tunteja. Ehkäpä saan ajan järjestymään osallistumiselleni. Myöhemmin tänä vuonna järjestetään konsertti, jossa esiintyy musikaalisia lääketieteen edustajia.

Kysyin Heidiltä minkälaiset organisaatiot heille lahjoittavat. Minulle oli yllätys, että useimmin ne ovat säätiöitä. Yritykset saavat vähentää 850 - 250.000 tuhatta euroa lahjoituksistaan verotuksessa. Tiedekunta tavoittelee myös yksityisiä pienlahjoittajia. Näillä ei ole verotusetua. Vaikuttaa siltä, että toiminta on selvemmin hyväntekeväisyyteen kuin yritysten brändin rakennukseen perustuvaa.

Ei kommentteja: